4000 auto’s in brand

a large boat in the water near a large ship

Door Lithium accu’s brand onblusbaar

Ongeveer 4.000 auto’s, waaronder Porches, Bentleys en Audi’s, waren aan boord toen het schip met een lading van deze auto’s midden in de Atlantische Oceaan, nabij de Canarische Eilanden, in brand vloog. Met behulp van een helikopter is de bemanning gered. De accu’s van elektrische auto’s hebben ertoe bijgedragen dat de brand langer aan de gang is. Lithiumaccu’s zijn nu eenmaal moeilijk te blussen als ze eenmaal zijn branden.

400 miljoen aan schade

Als de raming van de verloren goederen door de Russell Group juist is, zal de schade aan de Europese autofabrikanten ongeveer 400 miljoen euro bedragen. Dit zal ertoe leiden dat er meer tijd wordt besteed aan het verschepen van autofabrikanten, aangezien het tegelijkertijd optrad dat een tekort aan chips ertoe leidde dat autobedrijven langer moesten wachten. De oorzaak is echter nog onbekend, dus exacte conclusies kunnen op dit moment niet worden getrokken.

Het ontstaan van de brand

De batterijcellen die een groot aantal elektrische auto’s van stroom voorzien, kunnen ontbranden als gevolg van kettingreacties bij het opladen van een lithium batterij. Dit leidt ertoe dat de batterij opwarmt en heter wordt totdat deze vlam vat. Het kan ook vlam vatten door vuur in de nabije omgeving van de auto. Het probleem is dat als de batterij vlam vat, het zeer moeilijk is het weer te doven. Het vloeibaar gemaakte lithiumkoelmiddel blijft lang branden voordat het kan worden gedoofd, en met intense hitte is dat moeilijk te blussen. Een ander probleem is dat nadat de batterij is gedoofd, deze tot vierentwintig uur later opnieuw uit zichzelf weer kan ontbranden.

Bijkomende risico’s

Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) maakt zich zorgen over de mogelijke ernst van branden in elektrische auto’s, omdat het aantal elektrische voertuigen blijft toenemen. In het rapport over brandveiligheid in parkeergarages merkte het instituut onder meer op dat de giftige dampen, die vrijkomen uit de batterij, het blussen van een lithiumbrand belemmeren. Hoewel de toegenomen productie van elektrische auto’s toeneemt, het is nog steeds precies duidelijk of het risico toeneemt naarmate de auto ouder wordt.

Brand in Teslafabriek

Lithium-ionbatterijen kunnen niet alleen in auto’s problemen veroorzaken. Zo ontbrandde vorig jaar een enorme accu van 13 ton in een Australische accufabriek van autofabrikant Tesla. De lithiumbrand kon pas na drie dagen worden gedoofd.

Samsung roept mobiele telefoons terug

Samsung, een leverancier van Koreaanse consumentenelektronica, riep in 2017 twee miljoen telefoons terug vanwege een defect waardoor hun batterijen ontploften.

Onze voordelen

Advies nodig?

Wat vindt u van ons?

Gerelateerd nieuws